تگ canonical چیست؟

واقعا تگ canonical چیست؟ یک موضوع عجیبی که برای دونستنش به جست و جو پرداختید، اما بعد از خوندن این مقاله ی کوتاه دیگه معما نیست! با توکاپس همراه باشید.

اگر بخوام در مورد کاربرد تگ کانونیکال یا canonical tag یا rel=canonical  خیلی مختصر توضیح بدم، میگم: تگ کانونیکال تکنیکی هست برای معرفی صفحه ی کانونی از بین صفحات تکراری برای ایندکس در موتورهای جست و جو

خوب این یعنی چی؟

فرض کنید یک سایت شرکتی دارید، که آدرس یکی از صفحات آن از طریق url های ذیل قابل اجراست:

شاید برای شما عجیب باشه، اما همه ی حالت های بالا در اکثر سایت ها قابل اجرا هستند، که البته همه ی آنها یک صفحه با محتوای تکراری را نشان می دهند، یعنی همه ی اونها یکی هستند!!

حالا فرض کنیم شما بدون اطلاع از اینکه لینک های بالا همگی در سایت شما باز میشوند و همگی یک صفحه ی تکراری را نشان می دهند، سایت خود را با http و بدون www به موتورهای جست و جوگر معرفی نموده اید.

و پس از گذشت چند وقت، قصد دارید سایت خود را در حالت https:// با www به گوگل معرفی کنید و صفحات آن را با مدل جدید هم ایندکس کنید(حالا به هر دلیلی J).

حالا دو نمونه از ۸ عدد Url ذکر شده در بالا را به گوگل معرفی نموده اید:

  • نمونه ی اول:http && without www
  • نمونه ی دوم: https with www

حتی ممکنه بعدا به جای دامنه ی .ir از دامنه ی .com هم استفاده کنید، یعنی ۸ حالت دیگر به حالات بالا اضافه می شود و هر یک از صفحات سایت شما با ۱۶ url مختلف قابل نمایش است، وای خدای من!!!!

یعنی اگر ۱۰۰۰ صفحه در سایتون داشته باشید، در واقع ۱۵۰۰۰ محتوای تکراری هم در کنارش دارید، اونم با URL های مختلف.

شاید از این مقاله خوشتون بیاد:  ۶ دلیل برای استفاده از ابزار GT Metrix

فکر می کنید گوگل بدون تگ canonical چه رفتاری با سایت شما دارد؟

گوگل هر کدام از لینک های ذکر شده در بالا را به عنوان یک سایت جدا می شناسد، و با توجه به اینکه محتوای داخل صفحات این لینک ها هم یکی هست، محتوای این صفحه را تکراری به شمار می آورد، و این یعنی دیر یا زود مشمول جریمه های گوگل برای درج محتوای تکراری خواهید شد.

در واقع موتورهای جست و جو در اینطور مواقع گیج می شوند و نمی توانند تشخیص دهند در هر کدام از صفحات سایت که ممکن است به روش های مختلفی قابل دسترس بوده و تکراری هم باشند، باید کدام لینک را کانون همه ی لینک ها قرار دهند.

اینجاست که تگ کانونیکال برای حل این مشکل به کمک وب مسترها، یعنی شما دوست عزیز می آید.

تگ rel=canonical چه کاری انجام می دهد؟

تگ کانونیکال به موتورهای جست و جو اعلام می کند، که همه ی لینک های موجود برای باز نمودن این صفحه صحیح هستند، اما نباید توسط موتورهای جست و جو ایندکس شوند، بلکه باید فقط لینکی که در تگ کانونیکال اعلام شده است، به عنوان مرجع در نتایج جست و جوها ثبت و معرفی شود.

چگونه باید از تگ کانونیکال استفاده کنم؟

اینکه کاری نداره، تا چند دقیقه ی دیگه در این بحث استاد میشید. J

برای استفاده از تگ کانونیکال لازم است تکه کد ذیل را به همراه URL کانونی مدنظر خود در بخش head سایت قرار دهید، شبیه این کد:

<link href=”https://tokapps.ir” rel=”canonical”>

حالا موتورهای جست و جو متوجه می شوند، در بین همه ی حالاتی که ممکن است برای URL  یک صفحه موجود باشد، فقط  URL ذکر شده در تگ canonical مهم است و باید به آن بهای بیشتری داد همچنین باید از ایندکس مابقی حالات بوجود آمده گذشت.

شاید از این مقاله خوشتون بیاد:  چه مواردی باید در تست سایت طراحی شده بررسی شود؟ (بخش اول)

محل قرارگیری تگ کانونیکال rel=canonical کجاست؟

به طور کلی تگ های سئو بهتر است در داخل تگ head یعنی قبل از آغاز تگ body قرار گیرند، اما موتور گوگل وجود تگ rel=canonical را در هر قسمتی از کد که باشد، تشخیص می دهد، اما ممکن است این مورد در همه ی موتور های جست و جو صدق نکند.

حتی بدتر از آن، ممکن است قوانین و الگوریتم های اختیاری موتورهای جست و جوگر مهمی مانند گوگل، در آینده اجباری شوند، پس بنابر احتیاط واجب بهترین مکان قرارگیری تگ canonical یا تگ کانونیکال در داخل تگ head می باشد، تا خدایی ناکرده در اثر تغییرات الگوریتمی که در موتور جست و جوگر گوگل و دیگر موتورهای جست و جو اتفاق می افتد، جریمه نشوید.

باید ها و نباید های تگ کانونیکال rel=canonical

با اینکه استفاده از تگ کانونیکال خیلی خیلی چیز خوبیه اما باید این نکته رو در نظر داشته باشید، که استفاده از تکنیک ها در سئو مثل تیغ دولبه هست و چون بخشی از شرایط بعد از اعمال تغییرات در سایتتون دست شما نیست و به موتورهای جست و جو بر میگرده باید دقت کنید تا همه ی استانداردهای مورد نیاز برای استفاده از هر تکنیکی در سئو رو رعایت کنید.

حالا برای استفاده از تگ کانونیکال باید حواسمون به این موارد باشه:

  • بررسی خطاهای املایی احتمالی، برای مثال اگر همه ی صفحاتتون به اشتباه کانونیکال بشه روی دامنه ای که بر اثر یک اشتباه املایی به خطای ۴۰۴ منتهی میشه یک فاجعه به بار میاره
  • از تگ کانونیکال ترکیبی استفاده نکنید، یعنی چی؟ یعنی اینکه از این تگ یکبار در هر صفحه استفاده کنید، و اون رو پاس ندید به URLای که داره درخواست رو به کانونیکال دیگه ای پاس میده
شاید از این مقاله خوشتون بیاد:  سئو چیست و چگونه عمل می کند؟

بذارید واضح تر توضیح بدم که خطای لوپ شدن کانونیکال ها چطوری بوجود میاد:

شما در صفحه ی http://tokapps.ir یک تگ کانونیکال قرار میدید با آدرس https://tokapps.ir

یعنی گوگل لینک https://tokapps.ir رو مرجع قرار میده، حالا اگر من بیام توی صفحه ی  https://tokapps.ir دوباره یک تگ کانونیکال بزنم و لینک https://www.tokapps.ir رو مرجع قرار بدم، این باعث گیج شدن موتور جست و جو میشود و شمارو جریمه خواهد کرد.

  • نباید صفحه ی x رو به y کانونیکال کنید و دوباره صفحه ی y رو به صفحه ی x ریدایرکت یا کانونیکال کنید.

آیا استفاده از تگ canonical بر روی رتبه ی سئو اثر می گذارد؟

استفاده از تگ کانونیکال برای جلوگیری از داپلیکیت یا همان تکراری شدن محتوا یک امر ضروریست، البته استفاده ی ناصحیح از این تگ می تواند به سئوی شما لطمه وارد کند.

همچنین استفاده ی صحیح از تگ کانونیکال می تواند به شما کمک کند تا برای محتوای تکراری به طور ناخواسته جریمه نشوید.

حتی اگر شما لینک های دیگر که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد را به گوگل معرفی نکنید تا داپلیکیتی بوجود نیاید، ممکن است سایت دیگری که گوگل آن را ایندکس نموده است یکی از لینک هایی که شما به موتورهای جست و جو معرفی نکرده اید را در سایت خود برای بک لینک به شما استفاده کند.

بنابراین موتورهای جست و جو با داده کاوی در سایت های دیگر، به لینک های دابلیکیت شده ی شما برخورد می کنند، و جریمه های آن را به پای شما مینویسند، حتی اگر شما متوجه این موضوع نباشید، البته در اکثر مواقع موتورهای جست و جوگر خطاهای اینچنینی را در کنسول سرچ به شما گوشزد می کنند، تا هرچه سریع تر آنها را رفع کنید.


غلامرضا بهشتیان

من غلامرضا بهشتیان، عاشق نوشتن مقاله های مفید در حوزه ی وب هستم. امیدوارم مقالات نوشته شده نظر شما خوانندگان عزیز را جلب نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *