چه مواردی باید در تست سایت طراحی شده بررسی شود؟(بخش اول)

بعد از طراحی یک سایت اولین کاری که باید انجام داد  تست سایت است. کل سایت اعم از backend و frontend باید مورد بررسی و تست کلی قرار بگیرد. این موضوع اهمیت بسیار زیادی برای طراحان دارد. اگر تست کلی سایت به درستی انجام شود، میتوان از وقوع باگ های احتمالی جلوگیری کرد.

در این مقاله سعی داریم مواردی که باید در تست سایت در نظر گرفته شود، مورد بررسی قرار دهیم.

با توکاپس همراه باشید..

  1. فرمت فایل های آپلودی در تست سایت

اگر قرار است در قسمتی از سایت، فایل آپلود شود، فرمت آن اهمیت زیادی دارد. نباید هر فرمتی قابل بارگزاری و آپلود باشد. به عنوان مثال اگر قرار است فقط فایل با فرمت PNG آپلود شود، اجازه آپلود فایل JPG به کاربر ندهد. در مراحل تست سایت، این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.

  1. بررسی وجود نام موضوع در لینک صفحه مورد نظر

اگر دقت کنید، در آخر آدرس سایت نام موضوع معمولا درج شده است. ولی گاهی اوقات مخصوصا در سایت های تازه تولید این موارد رعایت نشده است و به جای نام موضوع یک عدد قرار دارد. این مورد باید بررسی و رفع شود. در تست سایت، توجه به لینک های صفحات سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال در تصویر زیر موضوع سایت در لینک مشاهده نمیشود:

شاید لینک بالا شما را به صفحه مورد نظرتون برساند ولی اگر موضوع در آخر آدرس موجود باشد بازدید بیشتری از طرف کاربران را دارد. لینک زیر بیانگر همین موضوع است:

  1. حداقل و حداکثر کاراکتر ها در فیلد ها

فیلد هایی که در قسمت های مختلف سایت قرار دارد باید دارای فیلتر ها و قوانینی باشد. این قوانین به گونه است که به شما اجازه نمیدهد در فیلد نام کاربری به جای حروف عدد وارد کنید. به عنوان مثال برای فیلد شماره موبایل در ایران، نباید رقم وارده از ۱۱ رقم بیشتر باشد. در تست سایت باید به فیلد ها و حداقل و حداکثر کارکتر ها توجه ویژه ای داشت.

  1. ویرایش اطلاعات سایت

تمام اطلاعاتی که وارد سایت شده باید مورد بررسی قرار بگیرد. این بررسی میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • ویراستاری متن ها،
  • اضافه کردن اطلاعات و متن و …
  • حذف کردن اطلاعات و متن و …
  • تغییر در متن سایت، موضوعات و …
  • و …
  1. لینک های خروجی

منظور از لینک های خروجی لینک هایی است که ما را به سایت دیگری ارجاع میدهد. برای بررسی این لینک ها باید موارد Nofollow  و follow در نظر گرفته شود. این لینک ها در سئو سایت تاثیر بسیاری دارند. هم میتوانند عامل مخرب سئو سایت باشند یا اینکه عامل پیشرفت سئو سایت. لینک های خروجی در تست سایت باید بررسی شوند.

  1. تگ های سئو

برای بازدید بیشتر و قرار گرفتن در searching اول گوگل، تگ های سئو اهمیت بسیار زیادی دارند. تست و بررسی این تگ ها باید با رعایت قوانین سئو همراه باشد. در ادامه فهرستی از تگ های سئو را برایتان قرار میدهیم:

  • تگ title که با عنوان صفحه ارتباط دارد، باید در بخش head قرار بگیرد. ترتیب قرار گرفتن آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که میتوانید در مقالات مربوط به سئو با جزییات آن آشنا شوید.
  • تگ های عنوان (Heading)، منظور عناوینی که برای سرفصل مقاله و بخش های مختلف آن در نظر میگیریم در تگ H، به صورت h1، h2، h3 و… در کدنویسی ما قرار میگیرند.
  • تگ Meta Description، شما توسط این تگ میتوانید توضیحاتی در مورد صفحه سایت یا وبلاگ خود بنویسید. این توضیحات در فهرست نتایج گوگل در زیر قسمت پیوند سایت نمایش داده میشود.
شاید از این مقاله خوشتون بیاد:  آموزش گام به گام html_قسمت اول

  • تگ Meta Keywords، یکی از تگ‌ های منسوخ شده است و درج نکردن آن در سایت از این جهت اهمیت دارد که مقداری پردازش‌های لازم در جهت تولید محتوا را کاهش می‌دهد و علاوه بر آن حجم صفحه را هم اندکی کم می‌کند.
  • تگ Meta Robots، شما توسط این تگ میتوانید اجازه دسترسی به بعضی صفحات را به روبات های گوگل ندهید. ربات های گوگل وظیفه بررسی تک تک صفحات سایت را دارند و بررسی این ربات ها تاثیر بسیاری در رتبه سایت دارد.
  • تگ Canonical، که توسط این تگ شما آدرس اصلی سایت را به گوگل معرفی میکنید و گوگل را از سردرگمی خارج میکنید. اگر توجه داشته باشید آدرس هایی که برای یک سایت قرار دارد پروتکل های مختلفی دارد اعم از http:// و https:// و www. وظیفه این تگ هدایت صفحات مشابه به یک صفحه ریشه است.
  • تگ country ,location و position، شما توسط این تگ ها موقعیت مکانی و جغرافیایی خودتون رو مشخص میکنید. از این رو میتونید رتبه خود را در سئو محلی بهتر کنید.

برای آشنایی بیشتر در حوزه سئو سایت میتوانید با مقاله ۵ خطای رایج در سئو با توکاپس همراه باشید.

  1. حجم فایل های آپلودی

شما برای آپلود کردن فایل در سایت، حد مجازی را مشخص کرده اید که معمولا مقدار حد مجاز در زیر فیلد آپلود نوشته شده است. باید بررسی کنید که بیشتر از این حد مجاز قابل آپلود نباشد.

  1. خطاهای جی تی متریکس (GTmetrix)

شما با معرفی سایت خود به GTmetrix از کوچک ترین جزییات سایتتان آگاه می شوید. GTmetrix سایت شما را مورد بررسی و آنالیز قرار میدهد و هرگونه خطایی که داشته باشید را به نمایش میگذارد. پس در نتیجه یکی از مواردی که بعد طراحی و تست سایت باید به آن توجه کرد خطاهای جی تی متریکس است. پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با قابلیت های ابزار GT Metrix، مقاله ۶ دلیل برای استفاده از ابزار GT Metrix را مطالعه کنید.

شاید از این مقاله خوشتون بیاد:  آموزش گام به گام html_قسمت سوم

  1. خطای ۴۰۴ در فایل های asset در inspect

خطای ۴۰۴ که معرف خطای not found است. در بخش inspect، در تب network لیست فایل های asset نمایش داده میشوند. همان طور که در تصویر مشاهده میکنید وضعیت (status) هر فایل در جدول مشخص می باشد. این وضعیت به صورت یک عدد قابل شناسایی است. عدد ۴۰۴ که منظور همان خطای ۴۰۴ میباشد نیز در این جدول نشان داده میشود. پس در نتیجه شما میتوانید به این صورت وضعیت فایل های asset را در تست سایت مورد بررسی قرار دهید.

  1. سرعت بارگزاری صفحات

در تست سایت، یکی از عوامل مهمی که برای کاربران اهمیت زیادی دارد سرعت بارگزاری صفحات است. امروزه برنامه نویسان توجه ویژه ای بر سرعت بارگزاری سایت دارند. شما تصور کنید وارد سایتی میشوید که سرعت بارگزاری بسیار کمی دارد. احتمال زیاد شما این سایت را ترک میکنید. این بدترین اتفاق برای طراحان سایت است و همین طور این موضوع روی سئو نیز تاثیر منفی میگذارد. در نتیجه باید توجه زیادی به سرعت بارگزاری سایت شود.

برای مطالعه بخش دوم این مقاله اینجا را کلیک کنید…..


سید مجتبی پورموسوی

متولد شامگاه آخرین روز اولین ماه تابستان سال یک هزار و سیصد و هفتاد و سه در شهر تاریخی نیشابور... دانشجوی رشته نرم افزار دانشگاه دامغان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *